zondag 29 mei 2011

VERHAAL VAN YAAQOEB

VERHAAL VAN YAAQOEB




Yaaqoeb is een Marokkaanse 10 jarige jongen die 7 jaar geleden uit huis is geplaatst door Jeugzorg. Ondanks vele pogingen is het de moeder niet gelukt om haar zoontje terug te krijgen die bij een pleeggezin woont. Het is een niet-moslim gezin en ze doen er alles aan om Yaaqoeb niet terug te geven. Sterker nog ze hebben hem met de hulp van Jeugdzorg katholiek gedoopt en heeft hij communie gedaan. Hij leeft nu als een niet-moslim. Nu proberen we samen met de hulp van haar advocaat en een stichting hem terug te brengen bij zijn moeder en de doping nietig te verklaren via de rechter.

De moeder en Yaaqoeb kunnen alle steun van de islamitische gemeenschap gebruiken.Om hem te laten zien dat we achter hem staan en achter de moeder is er email geopent voor hun.
STUUR JE DU3AA OF BLIJK VAN MEDELEVEN NAAR



Yaaqoeb@hotmail.NL

Team Moslima's Actief



Moslima's Actief is een meidenorganisatie, onderdeel van Islamitische Vrouwen Vereniging

Islamitische Vrouwen Vereniging

Gerrit Verhoevenstraat 16-B

6043 EW Roermond

Tel: 06-84155205 begin_of_the_skype_highlighting 06-84155205 end_of_the_skype_highlighting

moslimasactief@live.nl

ivvroermond@hotmail.com





salaam aleikum,

14 opmerkingen:

  1. Yaaqoeb is geen marokkaanse jongen, jullie weten maar één helft van het verhaal. En zijn naam is ook verkeerd geschreven,kijk maar in zijn geboorte-akte.Jullie worden gewoon opgezadelt met een leugen en zonder het verder te onderzoeken nemen jullie het hele verhaal over,jullie moeten je schamen. En dat noemt zich dan in het belang van het kind?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte..
    Het lijkt mij dat bovenstaande organisatie zich hierin heeft verdiept.
    Anders zou je met hun contact op kunnen nemen en de bewijzen overleggen.

    mvg verlichtende-gedachten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het arabisch zeg je Yaaqoeb en in het nederlands jacob.
    moslims die dus kinderen krijgen zeggen yaaqoeb vandaar de naamsspelling waarschijnlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ verlichtende-gedachten,

    Met alle respekt, maar het blijkt juist dat ze het niet hebben gedaan,dat verdiepen. Is het dan niet zo dat je eerst contact opneemt met de juiste instanties en/of bekenden en dan pas reageert? Van mijzelf uit ben ik van mening dat kinderen thuis bij de ouders horen te wonen maar aangezien de moeder niet stabiel genoeg is om voor het kind te kunnen zorgen is het natuurlijk het beste om het kind te laten opgroeien in een vertrouwde omgeving,totdat de moeder weer in staat is om zelf voor het kind te zorgen. Maar ipv. dat de moeder hulp zoekt zodat ze weer stabiel in het leven staat levert ze constant een gevecht met de mensen die haar proberen te helpen en ziet ze in haar "redders" haar vijand.Wat heeft het kind eraan om thuis te wonen met een moeder die hem dan alleen maar belast met zaken die te zwaar zijn voor hem.Een kind moet kunnen spelen als een kind en niet opgezadeld worden met zaken voor volwassenen.
    Als ik de krant lees en zie dat Bjz in een kwaad daglicht wordt geplaatst vind ik dat onterecht want dat zijn/is de mensen/organisatie die nog steeds alles hebben gedaan om moeder en zoon de rust te geven die ze nodig hebben.Maar aangezien moeder "ziek" is ziet ze de werkelijkheid niet, of beter gezegd "ze wil het niet zien".Ik ben de ex van haar,niet getrouwd geweest met haar maar wel een relatie, en hij is mijn zoon. Misschien zegt dat genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oke dat is inderdaad vreemd.Het zou nog om een andere yaaqoeb kunnen gaan.
    Ik ga dit uitzoeken.

    Nee,klopt soms doet bureau jeugdzorg zeker wel goede dingen
    Ik kende een geval van dichtbij meegemaakt en ik heb zelf ook proberen te helpen van een vrouw die haar kinderen niet verzorgde ze was vaak dronken haar man sloeg haar in bijzijn van kinderen en dat meisje werd inderdaad ook een soort moedertje....

    Ik heb er ook een gedicht over geschreven en video hierover gemaakt
    hier ging het om moslims kinderen en onze zorg van de moslims is vaak dat die kinderen worden opgevoed in bv joodse gezinnen (daar is ook een heel verhaal over)
    en wij roepen dus op dat moslims kinderen opgevoed moeten worden door moslims en dat moslims moeten proberen hun best te doen om een pleeggezin te worden.
    Net als andersgelovigen dit ook graag zien bv christenen.
    Ik zelf heb het ook overwogen in bovenstaande geval maar ik had te weinig ruimte en zelf al een paar kids dus dat ging helaas niet.

    Veel sterkte en ik zal hier laten weten wat ik door krijg.
    Bij deze ook mijn excuses normaal neem ik direct iets aan als het uit betrouwbare bronnen komen.
    Als dit onbetrouwbaar is zal ik deze hele discussie verwijderen goed?

    Is die moeder ook niet van oorsprong moslim en/of haar familie.

    mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yaaqoeb noemt vrouwen met een hoofddoek inmiddels 'monkeys'.

    Het is de nachtmerrie van elke moslimouder: je kind wordt gedoopt door het pleeggezin. Het overkwam de 36-jarige Latifah Odriss uit Belfeld. In 2010 werd haar zoon Yaaqoeb gedoopt op achtjarige leeftijd. Yaaqoeb werd in 2004 uit huis geplaatst omdat zijn moeder door een slecht huwelijk en zware astma niet goed voor haar zoon kon zorgen. Zij tekende de doopovereenkomst uit wanhoop om zodoende haar zoon meer uren te zien. De pleegouders van Yaaqoeb willen weinig kwijt: ‘Ik zorg goed voor dat kind en nu krijg ik dit’, reageert de pleegmoeder telefonisch. Wat de reden was om het kind te dopen wil de pleegmoeder niet zeggen wegens 'te veel stress'.

    Odriss mocht naar eigen zeggen twee uur per maand met haar zoontje zijn. Ze drong geruime tijd aan op een bezoekregeling maar daar werd geen gehoor aan gegeven. De pleegouders wilden daar alleen in tegemoetkomen als zij een doop zou toestaan. Het was dan ook een wanhoopsdaad volgens Odriss: ‘Ik wilde hemzo ontzettend graag langer bij me hebben.’ Ze belde geheel overstuur haar advocaat Naher Birrou. De advocaat belde daarop meteen met Jeugdzorg: Die liet Odriss onmiddellijk met Bureau Jeugdzorg bellen.Hij zette de telefoon op de speaker en luisterde mee. Birrou: ‘Jeugdzorg vond het helemaal niet alarmerend. Ze konden zich een doop wel voorstellen. Het moslimjongetje zou dan niet langer een buitenbeentje zijn.’ Volgens de advocaat was Yaaqoeb toen nog niet gedoopt. Hij verwijt Jeugdzorg grove nalatigheid.

    ‘Na zo’n signaal zou je zeggen: roep de partijen bij elkaar. Dat is niet gebeurd. De zondag daarop is hij gedoopt.’ Bureau Jeugdzorg Limburg ontkent op de hoogte te zijn geweest van de afgedwongen overeenkomst tussenmoeder en pleegouders. ‘Van die dealwistenwij echt niets af’, zegt een woordvoerster. ‘Zonder onze toestemming had het pleeggezin het kind nooitmogen dopen.’ Jeugdzorg neemt dan ook geen stappen omdat het niet in het belang van het kind is. Als Yaaqoeb 18 is moet hij maar zelf beslissen. Uit het dossier, in het bezit van de Volkskrant blijkt echter dat Jeugdzorg wel degelijk op de hoogte was van 'hoogoplopende spanningen'.


    ‘Ik weet dat hij daar nog steeds varkensvlees krijgt. De pleegouders zeggen dat ze niet willen omrijden naar een Turkse slager voor halalvlees.’ Yaaqoeb blijft voorlopig dan ook 'neutraal katholiek', en dat is voor Odriss onverteerbaar. Volgens haar probeert Yaaqoeb ook haar hoofddoek af te rukken, die zij draagt tijdens het bidden. ‘Vrouwen met een hoofddoek zijn als monkeys’, schreeuwt Yaaqoeb dan. De jongen blijft bij de pleegouders, ondanks dat Jeugdzorg in een brief heeft gezegd dat de pleegouders tegenstrijdig en onduidelijk zijn geweest tegenover de biologische moeder. Dat maakt hun rol als pleegouders ongeschikt volgens advocaat Naher Birrou. Hij noemt het optreden van Jeugdzorg 'schandalig'.

    Hij wil dan ook Jeugdzorg dwingen om de doop ongedaan te maken en het ouderlijk gezag terug te geven aan de moeder van Yaaqoeb. Haar situatie laat het nu toe om voor het kind te zorgen omdat zij al jaren een gezonde relatie heeft met Peter die bekeerd is. Odriss heeft volgens Jeugdzorg psygische klachten maar daar is nooit een rapport over verschenen. Peter wil graag voor Yaaqoeb zorgen en ziet in zichzelf een geschiktere rol als verzorger: ‘Ik ben 36, ga met Yaaqoeb vissen en voetballen. De pleegouders zijn 64 en 68, die doen dat nietmeer.’

    Ondertussen groeit de onrust bij de moslimgemeenschap over de kwestie. Meidenorganisatie Moslima's Actief uit Roermond zijn een steunactie op internet begonnen. Er komen honderden, vaak emotionele reacties binnen. Een woordvoerdster denkt dat de zaak-Odriss een goed beeld geeft over het negatieve beeld van veel moslimgezinnen bij Jeugdzorg. Mensen denken vaak dat moslimkinderen bewust bij ongelovige en joodse gezinnen worden geplaatst.


    Bron: Volkskrant 8-9-'11

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een reactie van de schrijver van de brief.

    Salamo alaikoem zuster.

    hartelijk dank voor uw reactie.

    we hebben uw discussie gelezen met de vader van Yaaqoeb.

    Inderdaad het is dezelfde Yaaqoeb.
    Natuurlijk is het verhaal waar.
    En wij hebben samen met hem zelfs aan tafel gezeten en haar advocaat.

    De advocaat isin bezit van een document waarin de ex shahada heeft gedaan en ze een trouwakte in de moskee hebben gedaan. Met zijn gegevens en handtekening.

    op het moment van geboorte van Yaaqoeb waren ze allebei moslim.Nu is het niet bekend van de vader, maar de moeder is van Marokkaanse afkomst.
    Haar advocaat is bezig om de jeugdzorg aan te klagen voor wat er gebeurd is.

    Natuurlijk dat de ex zo reageert, maar hij zegt niet waarom hij gedoopt is, ook in het belang van het kind?




    Mocht je nog vragen hebben wil haar advocaat graag meer info geven, en die is

    De heer Birrou, van Birrou advocaten in Roermond.telefoon

    (even weggelaten wegens privacy)

    Hopelijk u voldoende te hebben geinformeerd.

    daarnaast zal ik u een artikel sturen die ook de volkskrant geplaatst heeft,en een ander krant de dagblad de limburger.zij hebben zelfs een reactie gekregen van jeugdzorg dat de pleegouders buiten hun heeft gehandeld.


    wa salamo alaikoem.

    ps u mag gerust deze dingen aan de vader doorgeven als dat nodig is.

    Baraka allaho fiek voor de aandacht, moge allah alle moslimkinderen beschermen in de hele wereld.amien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ verlichtende-gedachten,

    Laat die trouwakte dan maar eens zien met mijn naam erop, dan klaag ik ze ook nog aan voor valsheid in geschrifte. Van een trouwakte weet ik, maar heb het nooit ondertekend.
    Maar is het niet te erg voor woorden dat dit hele verhaal opgeblazen wordt, wat maakt het nu uit welke religie je hebt? Ik heb mijn zoon (officieel : Jaacoub)zelf de keuze gegeven.Hij kwam naar mij toe om te vragen of hij gedoopt mocht worden. Ik zei,"als mama het goed vindt dan mag het van mij ook".Hij mag van mij ook zelf kiezen of hij besneden wilt worden. Nu kun je natuurlijk zeggen dat het de verantwoording van de ouders is dat het zo vroeg mogelijk gebeurt, maar het is niet van levensbelang of hij nu wel of niet besneden is. Trouwens, wist je dat de moeder zelf gezegd heeft dat ze ook is gedoopt.Maar dat verteld ze er niet bij natuurlijk. Maar vraag het aan haar zelf dan zal ze nu zeggen "nee" en de volgende keer als het haar van pas komt "ja".
    Trouwens, ik ben mens met een nederlandse nationaliteit. Ik denk dat als we elkaar nu alleen maar als mens zouden zien en niet als nationaliteit en/of welke religie je aanhangt dan leef je meer in de werkelijkheid.Kijk eens om je heen in de wereld en ben je tevreden met wat je ziet,met hoe het er aan toegaat? Is je antwoord "nee", dan moet je toch weten wie je in werkelijkheid aan het volgen bent?
    Salaam alleikum.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. salaam alaykoum

    Je bent dus moslims mashaAllah?
    omdat je op het einde salaam aleikum schreef.
    Ik heb ook de nederlandse nationaliteit.
    Ik ben nu een aantal jaren bij de islaam. alhamdullilah en ik zou het verschrikkelijk vinden als 1 van mijn kind(eren)gedoopt zou worden.
    Tot hoever heb je hulp gehad toen je moslims werd?
    Want je zou ook pijn voelen als 1 van je kinderen gedoopt zou worden.
    Misschien is je exvrouw gedoopt geweest,en is ze daarna moslims geworden?
    Ik denk dat dit 1 van de redenen is dat wij moslims dit erg vinden dat jou zoon niet meer islamitisch is.
    Ookal hoor ik nu 2 kanten van een verhaal,elk verhaal heeft 2 kanten dat snap ik ook en dat is geen probleem.

    Hoe jonger een jongen besneden word hoe beter,en minder pijn hij zal hebben,en het is ook hygiënischer voor hem.
    Wij als moslims moeten onze kinderen beschermen tegen het hellevuur 1 van die manieren is om de islaam in zijn volledigheid bij te brengen aan de kinderen,en dat kan niet in een gezin waar hij als katoliek is gedoopt.
    Hij kan makkelijk weer bij de islaam komen inshaAllah als hij de juiste omgeving heeft,en de juiste vrienden ontmoet.
    Weet dat dit van belang is om uit het hellevuur te blijven voor alle mensen.

    Ik denk dat het handig is als je nog een keer met bovengenoemde organisatie om de tafel gaat.
    En ik hoop inshaAllah met de wil van Allah dat je de islaam omarmt,en dat je voor je zoon zal vechten zodat hij gered word van het hellevuur.

    Je schrijft op het einde over of ik tevreden ben over de wereld er nu uitziet.
    Ik denk dat dit jou struikelblok is,jij kan en wil niet geloven in een god terwijl er zoveel pijn en leed in de wereld is.

    Wij als mensen horen deze wereld eerlijk te delen.
    Wij horen bv in Somalié die mensen te helpen,wij behoren samen de armen te voeden.
    We behoren Allahs wetten op zijn aarde in te stellen om bv de wezen de zwakkeren te ondersteunen overal in de wereld.

    Islaam is overgave aan Allah subhana wa ta aala om vrede te verkrijgen.
    islaam=vrede is een verkeerde vertaling.

    Ik geloof wel in een systeem die de armen zal voeden,de onderdrukten bevrijd en de oorlogen zal verminderen namelijk de islaam.

    Maar dit moet jezelf als mens zijnde goed uitzoeken.
    En jij hebt daar hulp bij nodig inshaAllah.
    Ik hoop dat een broeder hier een emailadres achter zal laten om jou te helpen met de vragen die je hebt in je leven.

    En met de wil van Allah zal je bovenstaande zaken inzien en begrijpen.

    Moge Allah je leiden naar Zijn licht ameen.

    Mijn terug keer verhaal staat ook op deze blog mocht je geintereseerd erin zijn.

    Mijn terug keer naar Allah (subhana wa ta aala)
    je mag hier ook verder discuseren en reageren

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Salam de heer Anoniem.Ik vind het altijd jammer dat van zulke situaties de kinderen de dupe worden. mag ik vragen waarom Yaacoub niet bij u woont, u bent toch ook zijn ouder. en het maakt niet bij wie hij komt je kunt zijn ouders nooit vervangen. zoals ik heb gelezen bovenstaande is dat moeder ziek was van astma,is dat werkelijk een reden om een kind uit huis te plaatsen?
    u zegt "Ik ben de ex van haar,niet getrouwd geweest met haar maar wel een relatie."daarna zegt u onderaan" Van een trouwakte weet ik."
    U moet weten dat het huwelijk heilig is bij allah. als u inderdaad in de moskee bent getrouwd is dat volgens de islam wel degelijk een huwelijk, misschien telt het niet voor u maar bij allah wel en daar kunt u niet onderuit.
    Nogmaals respect naar jullie beide,en ik kan me niet voorstellen wat jullie allebei meemaken, maar ik hoop dat een van jullie toch nog de kans krijgt om hem bij zich te hebben voordat hij ouder wordt.al is het maar een ouder,is altijd beter dan een pleeggezin. Moge allah hem terugbrengen bij zijn ouders en zijn moeder beter maken.

    zaineb

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel raar als de Moeder ziek is en de Vader gezond dat het kind dan in een pleeggezin zit.

    Ik denk dat de Vader de verantwoordelijk niet kan of denk eerder wil nemen voor het kind.

    Ik zelf heb de trouwakte ook gezien en daar staat ook zijn naam en krabbel eronder. De advocaat,

    Moeder, Stiefvader, Smkk, en Omaima hebben deze allemaal gezien. Dus dat zegt al genoeg.

    Vader was dan wel Moslim in die tijd, maar heeft het geloof dan laten varen.

    Hoe kan een Moslim Vader het dan toestaan dat zijn Kind gedoopt word door christenen die al-

    helemaal al geen familie zijn van zijn kind. Beetje vreemd allemaal!

    Moeder is nooit gedoopt geworden en zal ook nooit gaan gebeuren. Ze is als Moslim geboren en zal dit-

    blijven tot haar dood. Hoe het allemaal verder zal gaan zullen moeten afwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik roep de moslims van Roermond op om het huis van de adoptieouders te bestormen en die mensen aan te vallen.

    Geen andere oplossing mogelijk!

    Wasalaam alaikoem

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die ex van haar mensen aanklagen? Hij schakeld nog niet eens een advocaat voor zijn kind in om zijn kind terug te krijgen. En denk die ook nog dat Bureau Jeugdzorg je beste vriend is. Dan moet je toch wel een 1ste klas sukkel zijn. Nu groeit zijn Kind op bij mensen die niet eens Familie van hem zijn. Echt je bent echt een loser!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat de Vader de verantwoordelijkheid niet aan kan. Dan blijft de Moeder nog over en die wil met alle liefde voor haar zoon zorgen. Nu gaat het al jaren weer beter met haar.

    BeantwoordenVerwijderen