vrijdag 2 oktober 2009

Het verbod van sodomie

Het verbod van sodomie

Het is verboden voor een moslimman om van achter (in de anus) bij zijn vrouw naar binnen te gaan. Dit is de uitleg van de aya ‘Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker wanneer of hoe jullie wensen.’ (Aangezien een ‘akker’ alleen kan verwijzen naar een plaats waar iets kan groeien). Er zijn ook andere ahadieth over dit onderwerp, waaronder de volgende: Op het gezag van Oem Salama (ra) die zei: “Toen de Moehadjirien naar de Ansaar in Al-Madinah kwamen huwden sommige van hen vrouwen van de Ansaar. De vrouwen van de Moehadjirien lagen op hun gezichten (tijdens seksuele omgang), terwijl de vrouwen van de Ansaar dit nooit deden. Toen wilde één van de mannen van de Moehadjirien dat zijn vrouw dat deed. Zij weigerde dit tot zij erover aan de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) kon vragen, maar zij was te verlegen deze vraag te stellen en dus vroeg Oem Salama het aan hem (Allahs vrede en genade zij met hem). Daarna werd de aya geopenbaard die zegt: ‘Jullie vrouwen zijn zoals een akker voor jullie; dus benader jullie akker waneer of hoe jullie wensen.’(Al-Baqarah: 223)

De profeet (Allahs vrede en genade zij met hem) zei: ‘nee!’ (niet op iedere manier die je wenst) Behalve in één opening! (Dit is het vrouwelijke geslachtsdeel).’ (Ahmed, At-tirmidhie en anderen; sahih)

[sheich al-Albaanie vermeldt in zijn boek hierover nog vijf andere hadith]

Het doen van Al-woedoe’ tussen twee handelingen met je vrouw Als een moslimman seksueleomgang met zijn vrouw op een legale manier heeft gehad en het verlangen heeftnog een keer tot haar terug te keren, kan hij eerst Al-woedoe’ doen, gebaseerd op de verklaring van de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem): “Als één van jullie tot zijn vrouw komt en dan wenst een andere keer tot haar terug te keren, laat hem dan tussen de twee keren Al-woedoe’ doen (in een andere versie, dezelfde Al-woedoe’ die hij doen voor het gebed, want waarlijk, het zal zijn terug keer versterken.)(Moeslim, Ibn Abi Shaibah en anderen).


Baden (Ghoesl) geniet de voorkeur
Baden (Ghoesl) echter, geniet de voorkeur boven het doen van Al-woedoe’ in zulke situaties.
Abi Raafi heeft overgeleverd: “Dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) de rondes op één nacht bij al zijn vrouwen maakte en baadde in het huis van ieder. Hij (de overleveraar) vroeg de profeet(Allah’s vrede en genade zij met hem): ‘Had je niet één keer(op het eind ) kunnen baden?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) antwoordde: ‘Deze manier is zuiverder, schoner en beter.’ Aboe Dawoed, An-Nasa’i; Hasan in ’Al-Ishrah; en anderen)

Het gezamenlijk baden van de man en de vrouw
Het is toegestaan voor de man en zijn vrouw samen te baden op dezelfde plaats, zelfs hoewel hij haar geslachtsdelen ziet en zij de zijne. Dit wordt bevestigd door een aantal hadith waaronder:
Ten eerst: op het gezag van Aisha (ra) die zei: “Ik baadde samen met de profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) van één enkel vat water dat tussen ons stond, zodat onze handen er samen in botsten. Hij (Allah’s vrede en genade zij met hem) had de gewoonte me op te jagen zodat ik zei: ‘Laat wat voor mij!’ Zij voegde eraan toe: ‘Wij bevonden ons in een staat van djanaabah (dit betekent na seksuele omgang te hebben gehad).”(Boekharie & Moeslim)

Ten tweede: Op het gezag van Mau’awiya Ibn Haida die zei: “Ik zei: ‘O boodschapper van Allah, wat van onze naaktheid is toegestaan en voor wat moeten we oppassen?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) antwoordde: ‘Bewaak je naaktheid behalvevoor je vrouw of degenen die je rechterhand bezitten.’ (dus is het toegestaan voor beide echtgenoten naar elkaar te kijken en elkaars lichamen aan te raken, ook de geslachtsdelen) Hij zei: 窶楼 boodschapper van Allah, hoe zit het als mensen met elkaar zijn?窶劬

De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) antwoordde: ‘Als je er zeker van kunt zijn dat niemand ooit je naaktheid ziet, doe het dan.’ Hij zei: ‘O boodschapper van Allah, hoe zit het met iemand die alleen is?’ De profeet (Allah’s vrede en genade zij met hem) zei: ‘Allah verdient meer jouw schaamte dan de mensen.” (Ahmed, Aboe Dawoed, at-Tirmidhie en anderen; Sahih)

Woedoe doen na seksuele omgang en voor het slapen het is het beste voor de echtgenoot en zijn vrouw niet na seksuele omgang te hebben gehad te slapen, totdat ze woedoe hebben gedaan. Er zijn verscheidene hadith hierover, waaronder:
Ten eerst: Op het gezag van Aisha (ra) die zei: “Wanneer de profeet (vzmh) ook maar wilde slapen of eten terwijl hij in een staat van djanaabah (na seksuele omgang en voor de grote wassing, ghosl) was, waste hij (vzmh) zijn geslachtsdelen en deed woedoe zoals voor het gebed.”(Boekharie & moeslim)
Ten tweede: Op het gezag van ibn Omar (ra) dat Omar (ar) die zei: “O boodschapper van Allah (vzmh), kunnen we gaan slapen in een staat van djanaabah?” De profeet (vzmh) antwoordde: “Ja, nadat hij woedoe neemt” (Boekharie & moeslim)

In een andere versie: “Ja je kunt woedoe doen en was je lichaamsdeel en ga dan slapen.” (moeslim & Al Baihaaqie)

En in nog een andere versie: “Hij kan woedoe doen, dan kan hij gaan slapen totdat hij ghoesl neemt als hij wil.”

En in nog een andere versie: “Ja en doe woedoe als je wenst.” ( Deze laatste versie bewijst dat deze woedoe niet verplicht is.)[ibn khoezaima & ibn Hibbaan: Sahih]

Ten derde: Op het gezag van Ammaar ibn Yasir (ra) dat de profeet zei: 窶廢r zijn drie die de engelen niet zullen naderen: Het lijk van een ongelovige; een man die parfum van vrouwen* draagt; en iemand die gemeenschap heeftgehad totdat hij woedoe doet.窶擒(Aboe Dawoed, Ahmed en anderen: Hasan)

In deze hadieth wordt een speciaal soort parfum bedoeld voor vrouwen gemaakt van o.a. safraan. Deze woedoe is niet verplicht, maar wordt ten zeerste aanbevolen
Dit (dat het niet verplicht is) wordt gebaseerd op de hadith overgeleverd door Omar (ra) waarin hij de profeet (vzmh) vraagt: kunnen we gaan slapen in een staat van djanaabah? Waarop de profeet (vzmh) antwoordde:
“Ja en doe woedoe als je dat wenst” (ibn hibbaan: Sahih) dit wordt ook ondersteund door andere ahadieth waaronder een hadieth overgeleverd door Aisha (ra) die zei:

de profeet (vzmh) sliep in een staat van djaaabah zonder water te hebben aangeraakt, tot dat hij later opstond en een bad nam. (ibn abi shaiba, at-Tirmidhie, Aboe Dawoed en anderen: Sahih) In een andere versie overgeleverd door Aisha (ra) zei zij: “Hij bracht de nacht door in staat van djaanabah totdat Bilal in de ochtend kwam om de adhaan te doen. Vervolgens stond hij op, baadde terwijl ik naar het water keek dat van zijn hoofd afdroop en vertrok. Daarna, hoorde ik zijn stem in het fadjr gebed en hij bleef vasten.”

Moetrrif zei: “ Ik zei tegen Amar: In ramadaan? “ Hij zei : “Ja , in ramadaan en in een andere ( dan ramadaan) (Ibn Abi Shaiba, Ahmed en anderen: Sahih).


Tayammoem doen in plaats van woedoe in een staat van djanaabah.

Het is ook toegestaan om soms tayammoem te doen in plaats van woedoe, voor het slapen gaan. Dit is gebaseerd op de hadieth Aaisha (ra) waarin zij zegt: “Als de profeet (vzmh) in een staat van djanaaban was en wilde gaan slapen, deed hij woedoe of tayammoem.”(AL-Baihaqie: Hasan).

Baden (ghoesl) voor het slapen gaan geniet de voorkeur.

Baden echter heeft de voorkeur boven alle hierboven genoemde mogelijkheden, zoals duidelijk wordt in de hadith van Abdullah ibn Abi Qais die zei: “Ik vroeg Aisha (ra) : ‘Wat deed de profeet (vzmh) als hij in een staat van djanaabah was?’ Baadde hij voor het slapen gaan of sliep hij voor het baden?. Zij antwoordde: ‘Hij deed al deze dingen, soms baadde hij en sliep daarna. En soms deed hij woedoe en sliep daarna’. Ik zei: Dank ik Allah die de dingen mogelijk maakt.’’(Moeslim, Ahmed en aboe Awaana).

Het verbodvan gemeenschap tijdens haar menstruatie.

Het is verboden voor een moslimman seksuele omgang te hebben met zijn vrouw wanneer zij haar menstruatie heeft. Dat staat duidelijk in de volgende aya van de koran:

“Zij vragen jou over de menstruatie van de vrouw. Zeg: ‘Dit is een adha (schadelijk iets); blijft dus weg van vrouwen tijdens hunmenstruatie en nader hen niet totdat zij schoon zijn. Maar als zij zich hebben gereinigd, benader hen dan zoals Allah jullie bevolen heeft. Want Allah houdt van degenen die zich voortdurend naar hem keren en Hij houd van degenen die zich voortdurend zuiver en schoon houden.” (Al-Baqarah:222).

Er zijn ook hadith hierover, waaronder:

Ten eerste: “Een ieder die seksuele omgangheeft met een menstruerende vrouw, of met een vrouw van achter (de anus), of een waarzegger benadert en gelooft in wat hem verteld wordt, is ongelovig in datgene dat aan Mohammed werd geopenbaard.”(Aboe Dawoed, at-Tirmidhie en anderen: Sahih)

Ten tweede: Op het gezag van Anas ibn Malik die zei: “Als één van de vrouwen van de joden haar periode had, zetten zij haar uit haar huis en zij aten, dronken of sliepen niet met haar in het huis.

De profeet (vzmh) werd hierover gevraagd en Allah openbaarde de aya: “Zij vragen jou over de menstruatie van vrouwen. Zeg: dit is een adha (schadelijk iets); blijft dus weg van vrouwen tijdens hun menstruatie, Vervolgens zei de profeet (vzmh): 窶廝lijf met hen in het huis en doe alles behalvegemeenschap.窶擒

De joden zeiden : ‘Deze man wil niets laten dat wij doen zonder iets anders te doen.’ Daarna kwam Asyad ibn Hoedair en Abbaad ibn bishr naar de profeet(vzmh) en zeiden: ‘O boodschapper van Allah, waarlijk de joden zeggen dit en dat, moeten we dan geengemeenschap tijdens de menstruatie hebben?’ De profeet’s gezicht veranderde dusdanig dat wij dachten dat hij razend op hen was, dus vertrokken zij. Toen zij naar buiten kwamen, zagen zij dat een gift van melk naar de profeet (vzmh) werd gebracht. De profeet(vzmh) stuurde daarna iemand achter hen aan om hen een drank van melk te geven, aldus voelden wij dat hij niet echt boos op hen was.” (moeslim, Abou Auwaana en Aboe Dawoed)

De straf van degene die gemeenschap heeft tijdens de menstruatie

Degene die overvallen wordt door verlangens en seksuele gemeenschap heeft met zijn vrouw als zij menstrueert en voordat zij schoon is geworden, moet de waarde geven van het gewicht van goud van één dinar of ongeveer 4.25 gram (om exacter te zijn 4.2315)of de helft van dat bedrag. Dit is gebaseerd op de hadith overgeleverd door Abdullah ibn Abbaas (ra) van de profeet (vzmh) met betrekking tot degene die seksuele gemeenschap heeft met zijn vrouw, terwijl zij haar periode heeft:

“Laat hem één dinar in liefdadigheid geven, of een halve dinar.” (at-Tirmidhie, Abou Dawoed, at-tabaraanie en anderen; Sahih).

Wat is tijdens haar menstruatie toegestaan

Het is toegestaan voor de man om van zijn vrouw te genieten op iedere manier behalve haar geslachtsdelen alszij haar periode heeft. Er zijn verscheidene hadith hierover:

Ten eerst: “en doe alles behalve gemeenschap.” (gedeelte hadith Moeslim, Abou Auwaana en Abou Dawoed)

Ten tweede: “Wanneer we onze periodes hadden, beval de profeet (vzmh) ons een taillekleed aan te doen zodat haar echtgenoot vervolgens met haar kan liggen.” (Boekharie, Moeslim en anderen)

Ten derde: op gezag van 챕챕n van de vrouwen van de profeet (vzmh) die zei: “Als de profeet (vzmh) iets van zijn vrouwen wilde die haar periode had, plaatste hij een kleed over haar geslachtsdelen en deed vervolgens wat hij wilde.” (Aboe Dawoed: Sahih)

Wanneer is het toegestaan om na de menstruatie seksuele gemeenschap te hebben?

Als zij schoon wordt van het menstruatiebloed en de bloeding is volledig gestopt, is het toegestaan voor hen seksuele gemeenschap te hebben nadat zij de plaats heeft gewassen waar het bloed vandaan kwam, of woedoe doet, of een volledig bad (ghoesl) neemt. Elke van deze drie alternatieven die zij doet maakt het toegestaan voor hen om seksuele gemeenschap te hebben, gebaseerd op Allah’s verklaring in de Koran:

窶廴aar wanneer zij zichzelf hebben gereinigd, benader hen dan zoals Allah jullie bevolen heeft. Want Allah houdt van degenen diezich voortdurend naar hem keren en hij houdt van degenen die zichzelf zuiver en schoon houden.窶擒(soerah al-Baqarah: 222).

Dit is het standpunt van Ibn Hazm, Ataa, Qataadah, al-Awzaa’ie en Dawoed az-Zaahirie en van Moedjahid, zoals ibn Hazm zegt: “Al deze drie zijn een reiniging – dus welke zij gebruikt na het einde van haar periode, daarna is zij wettig voor haar echtgenoot

Tags: sexueel geweld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten