zaterdag 19 september 2009

Daarom Groeid het geweld in vliegtuigen!




DAAROM GROEIT HET GEWELD IN VLIEGTUIGEN…!

Het aantal geweldadige incidenten in vliegtuigen stijgt sterk de laatste tijd, meldden de dagbladen deze week ( Telegraaf, 9 augustus 2006 - Algemeen Dagblad, 9 augustus 2006 - Volkskrant, 9 augustus 2006) en de deskundigen breken zich het hoofd over de vraag waarom dat zo is. ‘Het blijft gissen, zegt Rob Stenacker van de marechaussee op Schiphol.
Nou, voor mensen die wat vaker vliegen is het niet zo'n groot raadsel hoor, net als bij de meeste andere delicten liggen oorzaak en gevolg vaak dichtbij elkaar.

Het begint er mee dat je op Schiphol en andere luchthavens in ellenlange rijen staat voor de paspoortcontrole, waar altijd net éé n of twee loketjes te weinig open zijn. Als je daar doorheen bent mag je je half uitkleden, door een metaaldetectorpoortje lopen en word je niet zelden nog even door een functionaris onzedelijk betast… eh.. gefouilleerd.
Vervolgens word je er mee geconfronteerd dat bijna geen vliegtuig meer op tijd vertrekt en hang je – vroeg opgestaan om op tijd te zijn – langdurig in de propvolle vertrekhal rond. En als je dan eindelijk, na nog eens drie of vier keer je paspoort te hebben getoond, het vliegtuig in kan, word je daar letterlijk als haringen in een ton in je zitplaats gepropt.
Het lijkt wel alsof de beenruimte elk seizoen nog minder word.
Ik ben met 1.90 meter niet de kleinste, maar zeker niet uitzonderlijk lang, maar heel vaak kan ik niet eens rechtzitten zonder dat mijn knieën helemaal klem komen te zitten tegen de stoel van de passagier voor mij.
En als er dan ook nog een uit de kluiten gewassen persoon naast je zit, is het echt zo dat kistkalveren beter vervoerd worden dan luchtvaartpassagiers.
En het helpt niets daar iets van te zeggen: ‘Het spijt me meneer, we kunnen er ook niks aan doen…'.
Als er op je kantoor een bureaustoel niet helemaal goed staat afgesteld krijg je direct de Arbo-dienst op je nek, maar in een vliegtuig is werkelijk alles geoorloofd.

En ook de dienstverlening laat vaak zwaar te wensen over.
Onlangs vloog ik van een zakentrip terug uit Lanzarote met Iberia en moest overstappen – op een andere Iberia-kist – in Madrid.
Zonder dat ons enige uitleg was gegegeven over de reden, had onze Lanzarote-vlucht meer dan een half uur vertraging en dreigden wij de aansluitende vlucht op Madrid naar Amsterdam te missen, maar omdat het allebei Iberia-vluchten betrof hoopten we dat het toch nog goed zou komen.
Na de landing renden we naar de gate waar de Iberia-vlucht naar Amsterdam zou vertrekken.
Hijgend en zwetend kwamen we aan, zeulend met zware apparatuur.
Godzijdank, de kist stond er nog, we hadden het gered!
Ik legde de tickets op de balie, maar de Iberia-stewardess die er achter zat, sprak zonder me ook maar één seconde aan te kijken heel laconiek: ‘The door is closed. Next flight's departure is tomorrow-morning…' en ze mompelde nog wat over een loket waar wij onze overnachting konden regelen.
Ik keek haar verbijsterd aan. Deur gesloten??? Welnee, ik zag de laatste passagiers nog door de raampjes van de slurf het vliegtuig in lopen, we konden er nog makkelijk in! Ik wees de grondstewardess er op, zei ook dat we voor ‘business' op pad waren, maar ze weigerde te kijken en herhaalde slechts: ‘Door is closed… I am sorry'. Nou, weinig sorry hoor…!
Het was gewoon pure onwil.
Schijt hebben aan de passagier die voor jouw inkomen zorgt, want zo zit het toevallig wel.
En het ergste van alles was nog dat het vliegtuig daarna nog bijna een half uur gewoon aan de gate bleef staan, maar wij er niet in mochten en zo gedwongen werden in Madrid te overnachten.
Bewaar dan maar eens je kalmte.
En de woordvoerders ondertussen maar afvragen waar die agressie vandaan komt…

ls je op die manier van tegenwoordig op luchthavens wordt ontvangen, vervolgens te laat bent vertrokken, min of meer in een dwangbuis bent vervoerd,
is het geen wonder dat bij mensen het lontje een keer is opgebrand.
Sterker nog, het is bijna een wonder dat zoveel vluchten nog zonder incidenten verlopen, want mijn ervaring is juist dat vliegtuigpassagiers zich bijna alles – noodgedwongen – laten welgevallen.
Pikten ze maar eens wat minder …!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten