vrijdag 25 september 2009

Uit de borderline cursus

Salaam Aleykoum waragmatoelah wabarakatoeh

Onderstaand kan handig zijn voor verschillende mensen.
Om zo inzicht te krijgen in bepaalde gedachtes die ze hebben gevormd.
Het komt uit een borderline cursus

Een schema is een constante en moeilijk veranderen manier van denken.
Deze manier van denken ontstaat op vroege leeftijd en wordt tijdens het verdere leven ingevuld.
Een schema is een overtuiging waar je meestal niet van bewust bent deze overtuiging kan het zelfbeeld positief beinvloeden maar ook negatief onderuit halen.
Middels schemas kijken we naar de wereld en filteren we onze gedachten en emoties.

Disfunctionele schemas houden zichzelf in stand door disfunctionele/zelfondermijnende gedachten.

Automatische gedachten zijn gedachten die je zomaar invallen
schemas zijn van invloed op de automatische gedachten waarbij de gedachten disfunctionele/zelfondermijnende inhoud kunnen hebben.

Algemene Disfunctionele schemas(aangepast van j young)

1 emotioneel gemis
Je gelooft dat je niet door anderen in belangrijke behoeften (zoals aandacht bescherming,verzorging)wordt voorzien.
mensen met dit schema zullen problemen ondervinden anderen te vertrouwen,accepteren moeilijk hulp van anderen en doen zich zelfstandig en soms gereserveerd voor.
Dit schema kan begonnen zijn toen iemand die belangrijk is voor jou niet in je behoeften kon voorzien.
Automatische gedachten bij dit schema:
-ik moet voor mijzelf zorgen,op anderen kan ik niet rekenen.
-Als iemand om mij geeft doet die persoon dat omdat hij iets van mij wil.
-niemand begrijpt mij.
-Ik verdien niet wat ik wil of nodig heb.
-iemand iets vragen voor mij te doen is egoistisch.

2 Verlating:
Als een ander dicht bij je komt geloof je dat die je uiteindelijk weer zal verlaten.
Om de pijn van verlating te vermijden kunnen mensen met dit schema vermijden om nieuwe relaties aan te gaan,of iets doen(bewust dan wel onbewust)waardoor de relatie verbroken wordt voordat de andere de relatie beiendigt.
Een belangrijk verlies of herhaaldelijk voor lange tijd verlaten zijn(vooral in de jeugd)kunnen dit schemas hebben vastgelegd.

Automatische gedachten bij dit schema:
-Een ieder die dichtbij komt zal mij ook weer verlaten.
-Hij of zij gaat toch weg,dus zal ik de relatie beter zelf beeindigen.
-Als iemand echt van je houdt zullen ze er altijd voor je zijn.
-Ik kan niet dichtbij iemand komen hij/zij gaat mij toch verlaten.

3 wantrouwen:
Je gelooft dat anderen niet te vertrouwen zijn en dat de ander je zal gebruiken misbruiken personen met dit schema verwachten dat anderen bewust pijn doen,bedriegen manipuleren en zich bevoordelen ten koste van jou of je laten vallen.
Personen met dit schema wachten niet af maar kunnen als eerst van zich afslaan of steken veel energie in boosheid en wraak.
Dit schema kan ontstaan zijn na voortdurend misbruik of onheuse bejegening door een belangrijke (ouder(figuur))

Automatische gedachten bij dit schema:
-Om een goede persoon te zijn moet ik iedereen helpen.
-Ik kan niet gelukkig zijn als anderen mij aardig vinden.
-Nee zeggen is egoistisch.

1 opmerking:

  1. 4 Tekortschieten/sociale ongewenstheid:
    Je gelooft dat je anders vent ;bedorven slecht,sociaal onaangepast of minderwaardig en je gelooft dat als de ander je leert kennen zich dit zal realiseren.
    Dit gevoel van minderwaardigheid zijn en tekortschieten wordt vaak gevolgd door schaamte.
    Mensen met dit schema zijn overgevoelig voor kritiek,afwijzing,beschuldiging en zijn verlegen en onzeker tussen anderen.
    Dit schema kan ontstaan zijn na terugkerende ervaringen van afwijzing door belangrijke anderen.

    Automatische gedachten bij dit schema:
    -Niemand begrijpt mij want ik ben anders.
    -Ik hoor hier niet.
    -Ieder ander is goed behalve ik.

    \
    5 Onvermogen iets te bereiken:
    Je gelooft niet dat je iets kunt bereiekn op gebied van school,sport of werk.
    Mensen met dit schema kunnen zich stom en ongetalenteerd voelen.
    Ze proberen vaak iets niet te bereiken omdat ze geloven dat het niet zal lukken.

    Automatische gedachten bij dit schema:
    -Ik kan toch niets waarom zou ik het proberen.
    -Ik ben nergends goed in.
    -Ik wil graag een ander zijn.

    6Castrofaal denken:
    Je gelooft dat er rampen gaan gebeuren,problemen liggen altijd op de loer.
    Je bent er van overtuigd dat je de problemen niet aankunt.
    Mensen met dit schema zullen voorzichtig te werk gaan om zichzelf te beschermen,ze kunnen leuke activiteiten vermijden.
    Ook kunnen ze zich afhankelijk opstellen,veel op de ander leunen bij het nemen van besluiten en ondernemen van nieuwe activiteiten
    Dit schema kan begonnen zijn na een ingrijpende gebeurtenis/trauma zoals ziekte of verlies van een belangrijk persoon.

    Automatische gedachten bij dit schema:
    -Ik moet mij voorbereiden op het ergste.
    -Ik weet dat iets goeds niet lang kan duren maar altijd zal volgen door iets ernstigs.
    -Niets zal ooit helpen.

    7Zelfopoffering:
    Je gelooft dat je je eigen behoeften aan de kant moet zetten om anderen te helpen.
    Mensen met dit schema voelen zich schuldig wanneer ze aandacht besteden aan hun eigen behoeften.
    Om schuldgevoelends te vermijden stellen ze de behoeften van anderen boven zichzelf.
    Anderen helpen geeft hen een vorm van identiteit.
    Dit schema leidt vaak tot gevoel dat in de eigen behoefte niet wordt voorzien en dat wordt de ander kwalijk genomen.
    Sommige mensen zullen heen en weer gaan tussen enerzijds zelfopoffering en een zelfzuchtig,egocentrisch gevoel aan de andere kant.

    Automatische gedachten bij dit schema:
    -Om een goede persoon te zijn moet ik iedereen helpen.
    -Ik kan niet gelukkig zijn als anderen mij niet aardig vinden.
    -Nee zeggen is egoistisch.

    BeantwoordenVerwijderen